De voortuin

Hoe klein of hoe groot hij ook is dat maakt niet uit, het is toch het visitekaartje van je huis, jouw voortuin. De poort naar de voordeur. Een tuin die door een ieder gezien mag worden, waar we niets voor elkaar verbergen door schuttingen of hekwerken. Open en bloot. Vaak is het al duidelijk aan de voortuin te zien waar de bewoner van houdt, de smaak en stijl voor de voordeur geeft meestal al het type mens aan achter de voordeur. Het type inrichting in het huis bijvoorbeeld maar ook of de eigenaar van de voortuin een planten liefhebber is of meer een 2-orchideeën-in-1-pot-achter-het-raam type is. Dat is wat ik altijd dacht, vroeger, toen ik nog geen voortuin had maar wel heel veel meningen over van alles en nog wat.

* Voortuin met voordeur

* Voortuin met voordeur

Het hele principe “voortuin” heb ik eerlijk gezegd nooit echt begrepen, ik zie er bijna nooit iemand zelf echt van genieten. Dat doen we toch allemaal veilig in de achtertuin. De tuin waar andere ons bijna niet kunnen zien, waar we gescheiden door een hoge schutting af en toe met de buren een gesprekje voeren zonder elkaar te zien. De voortuin daarentegen is meer een openbare gelegenheid, lijkt wel. Wordt er daarom zo weinig gebruik van gemaakt? Als je hem zo leuk maakt en goed onderhoud zou je er toch juist, trots als een pauw, dagelijks een half uurtje in moeten gaan zitten!! Ik kan en doe dat ook niet maar daar heb ik wel een heel erg goed excuus voor.

Voortuin met grind en Cando voordeur

* Voortuin met grind

Mijn voortuin is dan ook weer net even anders dan die van anderen. Natuurlijk. Mijn voortuin is van voor tot achterkant gevuld met 1 ding, de grote liefde van MIJN grote liefde. De machtige Audi zoals hij liefkozend genoemd wordt staat daar dagelijks fris-ogend voor de deur te pronken. Dit komt omdat wij in een inimini dorp wonen waar de parkeerplaatsen niet voor het oprapen liggen. De plekken die er dan wel zijn heeft hij na een kort beraad met zichzelf ongeschikt verklaard voor de M.A (machtige Audi… ) M.A moet rondom namelijk ruimte hebben om…om.. tja… waarom??? Om tot rust te komen na een stuk rijden??? Of maakt hij niet echt makkelijk vrienden en is hij nogal gewend aan privacy???  Onzin natuurlijk, uiteindelijk komt het er op neer dat hij veilig moet staan en dat de kans op aanraken door derden nagenoeg nihil is. Want dat is een randvoorwaarde om de trotse bezitter te zijn van een M.A die met zo veel liefde aandacht en trots is geadopteerd door mijn schat.

* moderne voortuin

* moderne voortuin

Het woord voortuin gaat bij mij dus niet echt goed op, het is eigenlijk een VOOR-parkeerplaats. De voortuinen van mijn buren zijn wel gezellig. Sommige wat rommelig, andere piekfijn opgeruimd en geen plantje uit model. De voortuin vind ik een gezellig fenomeen, als je er dan dus geen grote zwarte M.A er in hebt staan bedoel ik. Wat zegt dat eigenlijk over mijn inrichting als de voortuin een spiegel is van de inrichting van het huis??? Dat ik waarschijnlijk binnen een garage heb? Dat mijn huis zal stinken naar olierestanten? Dat ik altijd een overal aan heb?? Ik hoop niet dat dit het idee is van mensen, ik hoop dat ze denken… jeetje, dat is een perfecte vrouw zeg, ze begrijpt haar man tenminste… wat lief…

 

Plaats een reactie